четверг, 28 января 2021 г.

Новини бібліотеки

8 вересня

      Міжнародний день грамотності

 



5 вересня





Сьогодні, 1 вересня, в Україні стартує новий навчальний рік. Хвилюючий день для всіх школярів і студентів, особливо для першокласників, викпускніків та першокурсників… а також їх батьків! Традиційно в цей день у школах проходять урочисті лінійки, присвячені початку навчального року, і звучить той самий, перший дзвінок.

Вітаємо всіх українських школярів, студентів, вчителів та викладачів із початком нового навчального року! Бажаємо всім працьовитості, успіхів та цікавих відкриттів!

Сьогодні — день нових зустрічей з величезним світом знань, що готові вам                          відкрити вчителі та викладачі. У добру путь!


БІЙ ЗА МАЙБУТНЄ УКРАЇНИ: 29 СІЧНЯ – ДЕНЬ ПАМ’ЯТІ ПОЛЕГЛИХ У БОЮ ПІД КРУТАМИ



День Соборності України – єднання сили й духу народу

                                      22 СІЧНЯ



Офіційно святкувати День соборності почали лише у 1999 році після указу президента Леоніда Кучми. Щорічно в цей день відзначають важливу історичну подію, що відбулася в 1919 році – проголошення Акту злуки Української народної республіки і Західноукраїнської народної республіки. Також цього дня згадують підписання Четвертого Універсалу Центральної Ради. Це сталося роком раніше – 22 січня 1918 року. Цим документом проголошувалася повна незалежність УНР.



Педрада 2020









Твоя участь причетна до обласного конкурсу дослідницько – пошукових робіт

«І.Карпенко – Карий: могутня сила таланту»










Бібліотека та її інформаційний світ

"Бібліотека в моїх очах"







Всеукраїнський день бібліотек

Акція : " Любов до книги нас єднає"















С днем рождения, Книга! Книги-юбиляры 2020/2021


  • 835 лет от написания "Слова о полку Игореве" (1185)
  • 235 лет от дня выхода книги Р.Э. Распе "Приключения барона Мюнхгаузена" (1785)
  • 185 лет повести Н.В. Гоголя "Тарас Бульба" (1835)
  • 155 лет роману М.Рида "Всадник без головы" (1865)
  • 155 лет повести-сказке Л. Кэрролла "Алиса в Стране Чудес" (1865)
  • 150 лет роману "20000 лье под водой" Жюля Верна (1870)
  • 295 лет книге Дж. Свифта "Путешествия Гулливера" (1726)
  • 205 лет сказке Э.Т. А. Гофмана "Щелкунчик" (1816)
  • 175 лет роману А. Дюма "Граф Монте-Кристо" (1846)
  • 145 лет роману М. Твена "Приключения Тома Сойера" (1876)
  • 140 лет сказке К.Коллоди "История Пиноккио" (1881)
  • 130 лет сборнику детективных рассказов "Приключения Шерлока Холмса" (1891)
  • 95 лет книге А.Милна "Винни-Пух и все-все-все" (1926)
  • 65 лет повести Дж. Даррелла "Моя семья и другие звери" (1956)
  • 50 лет повести Г.М. Троепольского "Белый Бим Черное Ухо" (1971)


20.11.2019р. у Жмеринському ВПУ проводився захід присвячений Дню пам’яті Голодомору “Хліб наш насущний”. У підготовці взяли участь практичний психолог Ружицька Н.І. та працівники бібліотеки Бабич Л.С. , Вієцька С.А., худ.керівник Вієцька А.А., Арт-студія “Дійство” – керівник Ірина Козловська. Присутні учні груп № 10,20,6,8,15 та працівники училища . 
















Запрошуємо викладачів та студентів завітати та 
одержати  нові підручники.




Бібліотека Жмеринського ВПУ приймає участь
в благодійний акції   «Серце до серця».
Зібрала велику кількість пластикових кришечок

 на протез для Галий Ярослава.






Дата  історії…

18  березня у бібліотеці Жмеринського ВПУ  відбувсь урок пам’яті на тему : «Уклін  живим  - загиблим слава !».  Присвячений 75-річчю визволенню м.Жмеринки від німецько-румунських окупантів.
           Організували:  завідуюча бібліотекою Бабич Лідія Савівна та бібліотекар Вієцька Світлана Азаматівна.
      Відкрила та була ведучою Бабич Л.С.  «  Пам'ять вписана в історію ».    Історичну хвилину провела біля книжкової виставки «Уклін живим – загиблим слава» бібліотекар.
А викладач історії Каспрук Генадій Євгенійович розкрив панораму другої Світової війни…
Гість і автор книги Микола Іванович Біньківський «Війна дитячими очима» розповів  про події війни у м. Жмеринка дитячими очима. Його спогади про минуле,  трагедію людства допоможуть молодим цінувати життя, сприятимуть вихованню,  поваги до людини.
Хвилиною мовчання було вшановано пам'ять загиблих…
Відеоматеріали розкрили арену жорстоких смертельних боїв , де на захист повстав увесь народ від малого до старого. Доблесть воїнів, захисників Батьківщини їх героїзм  .   Звернено увагу на пісні воєнної тематики : «Катюша», «Журавлі», «Синий платочек» тощо.
Активну участь у заході взяли учні групи 13 «Слюсар з ремонту рухомого складу. Оглядач вагонів.», майстер Бевз О.І. та кл. керівник Макогонюк О.В.
Група  8  «Кухар. Офіціант.Бармен.», майстер Підгаєць Н.І., кл. керівник Маковей Т.М.Вірші читала Базелюк К. «Тут обелісків ціла рота» Л.Костенко, «Визволителям Жмеринки» І.Залокоцького.
Захід мав на меті вшанувати пам'ять  дати  вкарбованої солдатською кров’ю; пам’яті як вірності живих про  другу Світову війни ;  виховувати любов до Вітчизни, патріотичні почуття підростаючого покоління.


















Стяг пам’яті.
    15 лютого 2019 року у бібліотеці Жмеринського ВПУ відбулась інформаційна година, присвячена 30-ччю виведення військ з Афганістану на тему : « Час і досі не загоїв рани…»
      Працівники бібліотеки завідуюча Бабич Лідія Савівна, бібліотекар Вієцька Світлана А. підготували сценарій, організували : книжкову викладку « Афган – це рана,  що перестає боліти», бестселер по збірці І.К.Залокоцького «Афган: чужа війна»;фото-виставка парад «Тільки пам'ять не сивіє»- свідок про загиблих земляків в Афгані Жмеринського району.
     Разом з учнями 11групи «Провідник пасажирського вагону» та класним керівником Мовчанюк Інною А., майстром Цимбал Яною В. організували захід. Активну участь в заході взяли учні: Галацан Ольга, Прокопова Віка, Вовчук Анастасія.

      Захід має мету: виховувати у молоді почуття патріотизму,по-ваги та шани до воїнів – афганців, доброту, уміння співпереживати, гуманне ставлення до воїнів-інвалідів. Афган це рана, яка і досі болить…

« Мій край
історія моя»




"Патріотизм - вияв любові 
        до   рідного краю"


Учень групи №14 Іванов Євгеній 
випустив інформаційний бюлетень
про вокзал та історію Жмеринки


Бібліотека отримала нові загальноосвітні 
підручники.









Запрошуємо викладачів та студентів завітати та одержати книги.


Правовий урок
" Є права у кожного з нас".
       
    

Україна памятає -  світ визнає

бібліотечний захід 

                        до Дня памяті жертв                                голодоморів
            та 85-х роковин
 Голодомору
        1932-1933 років в Україні. 
23.11.2018





У нас гість - Микола Іванович Бондар. 
Випускник нашого училища/ 1971 - 1974 років навчання/
Майстер Войтович Леонід Іванович
Партика Микола Іванович


Участь у Десятій міжнародній виставці

 " Інноватика в сучасній освіті"

                                      
  Департамент освіти і науки Вінницької обласної  державної адміністраці 
Навчально – методичний центр професійно -технічної освіти у Вінницькій області
Державний професійно – технічний навчальний заклад
«Жмеринське вище професійне училище»





Бібліотека
та ії 
інформаційний
світ




                                               / екскурс досвіду бібліотеки ПТНЗ/

 Жмеринка  
 2018
              

УДК  02(08)          
Збірник матеріалів з досвіду роботи бібліотеки
            «Бібліотека  та  її інформаційний світ»  для бібліотекарів   ДПТНЗ.
                                            Укладач:Бабич Л.С., Вієцька С.А. – Жмеринка ВПУ, 2018 р.- с.




       
          У збірнику містяться цікаві інновації роботи бібліотеки ПТНЗ
  м. Жмеринка. Розкривається суть бібліотечної діяльності.
             Тематика матеріалів базується на практичному, теоретичному та
       інноваційному досвіді роботи у бібліотечній справі і носить
                                  методично-інформаційний характер.



Рецензенти:

Тупчій Л.Л. – методист – краєзнавець центральної районної бібліотеки
                          ім. Вовкодава

   Розглянуто і затверджено на засіданні методичної ради НМЦПТО у Вінницький області
                  Протокол №__________ від «______» _____________2018р.
                                                                 
                                                            Зміст



Передмова.                                                                                                                                      
Ескіз від професіонала.                                                                                                                  
1.Інноваційне освітнє середовище : нові виклики та сучасні рішення.                                   

§  Реклама бібліотеки.  
Інформаційний всеобуч бібліотеки. 
 Сучасні методи та форми бібліотечного обслуговування  
 Інноваційні методики організації дозвілля учнів в позаурочний час.

   2.Висновки.                                                                                                                               
  3  Використанні джерела.                                                                                                         
             4  Додатки :                                                                                                                             
a)      Презентація « Бібліотека та її інформаційний світ»;
b)      Інформаційний всеобуч;
c)      Тематична виставка « Вічне слово Кобзаря»;
d)     Персональна виставка « Велетень духу і таланту»;
e)      Аукціон – шоу « Ярмарка книги»;
f)       Бібліотечний  клуб « Ровесник»;
g)      Нагороди бібліотеки.


                                                                    Передмова
       
   Головна мета навчання - це всебічний розвиток людської особистості, а бібліотека, духовна скарбниця, яка наповнює знаннями людину, сприяє вихованню гармонійності, моральної досконалої особистості, пропагує її ріст через книгу.
          Книга – невичерпне джерело знань, яка  веде певну полеміку інноваційного, інтерактивного, репродуктивного методу навчання молоді, формує життєві навички, позитивну поведінку, самостійність, інноваційну людину, яка здатна жити в демократичному суспільстві.
          Бібліотека сьогодні – це відчинені широкі двері у світовий освітній простір, де йде процес нової системи навчання і виховання. Цей процес супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії та практиці, впровадження нових інноваційних технологій, нових підходів, стосунків та змісту навчальної діяльності. Нові інноваційні технології в роботі бібліотеки Жмеринського ВПУ – це створення нових засобів і методів, нових форм і способів бібліотечної діяльності, вихід за межі відомого в бібліотечній практиці, творча реалізація нових теоретичних концепцій, ідей, технологій, систем, отримання різноманітної інформації.
         В майбутньому, вона збереже провідну роль в освітньому процесі, збільшить її, вирішуючи проблеми і відкриваючи перспективи інформаційних бібліотечних технологій, спрямованих на активізацію творчого потенціалу, як учнів, так і педагогічного колективу.
Тож ніколи не зупиняймося, пізнаваймо нове, рухаймося вперед та вгору!
Удачі!


                                         Ескіз від професіонала
   
               Інформаційне освітнє середовище – це комп’ютеризована бібліотека.     У результаті підключення до всесвітньої мережі Інтернету де є необмежена кількість інформаційних джерел як традиційних ( книг, газет, журналів) так і нетрадиційних для бібліотеки(відео та аудіо матеріалів, комп’ютерних програм, баз даних).   
 Додатком до цього є мультимедійні технології, які також сприяють розвитку мережевої взаємодії бібліотек…
       Завдання бібліотеки – прищеплювати навички самостійного пошуку інформації; розв’язувати нагальні проблеми взаємодії бібліотеки з користувачем     ( тобто чи знаходяться документи у стінах конкретно нашої бібліотеки чи якісно і своєчасно організували  доступ до нових, використовуючи всі можливі для цього методи).
        Що сьогодні визначає  успішну бібліотеку , який високий рівень бібліотечного обслуговування? Напевно це – технічне оснащення та наповнення книжкового фонду, яке підвладне   силі – «інформації».
        Отже, бібліотека є базовим елементом культурної, освітньої, наукової, інформаційної інфраструктури  закладу.
                             Інноваційне освітнє  середовище:
              нові виклики та сучасні рішення…
   
         Книга, не зважаючи на наш техногенний час, була і буде основним джерелом інформації.
             Без бібліотеки навчальний заклад не може забезпечити свої зростаючі інформаційні потреби. А для учнів вона є містком « заклад - бібліотека», це сприятиме знанням набутим в стінах училища і зокрема в бібліотеці, допоможуть випускникам проявити себе на практиці, створити власні робочі місця, приносити користь суспільству, знайти  себе в самоосвіті, спілкуванні, творчо розвинутись, тощо.
             Бібліотека носить навчально – виховний,методичний, інформаційний характер. ЇЇ  процеси роботи супроводжуються істотними змінами в педагогічній теорії та практиці, впровадження нових інноваційних технологій, нових підходів, стосунків та змісту навчальної діяльності. Саме процеси роботи бібліотеки є найактивнішими носіями інформації  :
·         Реклама бібліотеки – це загальне уявлення про бібліотеку, яке залежить від щоденної праці і тісної співпраці засобами  інформації, громадськістю, різними організаціями, установами причетними до роботи молоді.
Важлива складова  іміджу бібліотеки – це дизайн, зовнішній вигляд приміщення, інтер’єр…(комплексне умеблювання бібліотеки, озеленення, виставки, додаткові матеріали та предмети до книжкового фонду  ),  що несуть інформацію. Імідж бібліотеки залежить від персоналу, хто в ній працює…   Рекламні засоби  допомагають користувачам орієнтуватись у бібліотечному середовищі, роблячи його доступним і комфортним:                       
- Стенди: « Бібліотека інформує» - висвітлює « кредо роботи бібліотеки ВПУ»; розкриває результати моніторингу читання; визначає «кращого читача року», містить : «бібліоновини», рекламну листівку «Книга на вустах» тощо.
- Стенд  « Прес –центр» знайомить з консультантами текстового матеріалу,
делегуванням дорученнями( учнями, бібліотекарями,головою прес-центру
зав.  бібліотекою Бабич Л.С ). Розкриває завдання прес – центровської групи, шляхи  управлінської діяльності, знайомить з девізом
« Хто володіє інформацією , той  володіє світом ».
- Календар знаменних дат – містить  відомості знаменних дат;
- Дошка « Правила бібліотеки» повчає які вони і як їх виконувати слід;
- Дошка  «оголошень»  несе інформацію над якою проблемою працює
 навчальний заклад;   якій події присвячений 2018 – 2019 рік; містить «Рекламну листівку» нової книги «Іменем Майдану» Ж.Дмитренко (Вінниччина).
- Бюлетень «Книгореготун», підкаже учням що вчасно слід здавати підручники.
- Поличковий стелаж  містить:  газети і журнали, тематичні  папки - досьє :професій училища; досвіду бібліотеки Жмеринського ВПУ; фото – альбоми клубу «Ровесник»; книгу побажань і пропозицій; СКС( систематична картотека статей), каталог за УДК (універсальною десятковою таблицею);  профорієнтаційна газета «Експрес» (упорядник зав. бібліотекою Бабич Л.С.).
- Стенд « Бібліотечно – інформаційний центр» - розширює поняття правил користування мережею Інтернет; витяг з правил користування комп’ютером ;  містить ресурси для творчої молоді ;  довідкове бюро Інтернету; бібліотечні освітні портали; словник комп’ютерного сленгу; пам’ятка « Століття інформації» тощо.  Візитні картки, бейджі, як атрибут  іміджевої реклами, також вводяться в бібліотеці. Для реклами бібліотеки,  її  послуг велику роль має друкована продукція  :
- Пам’ятки для батьків: « Рід коріння», « Мистецтво взаєморозуміння», « Вибір завжди є!», « Книги для читача, як пензель   для художника», «Як читати книги?» і т.д.
                      - Буклети: « Інноваційність – крок до ефективності », « Талановиті митці –
  гордість  нашого училища», « В пам’яті нащадків» ( Т.Г.Шевченку 200-чя), «Героям
                       пам'ять на  всі віки»,  « За честь, за долю, за українську волю», « Жінки історії –
              загадка сяйва!»,  « Організація вільного часу молоді», « З-над Божої ріки: два
                       таланти  лікаря і педагога» (Пирогова М.І.), «Український фенікс» 
                        ( до 150-чя  М  Грушевського )  « Людина великої душі ( В.Сухомлинському
                        до  100-чя).
-Інформаційно – бібліографічні списки: «Музика  в ньому жила» (до 140-чя М.Д.Леонтовича), «Хай буде пам'ять незгасима» (до Дня Перемоги), « Імена промовляють сивими віками» (до Дня визволення Жмеринки), «Чорнобиль без права на забуття», « На верховині Слова» (до 150-чя М.М.Коцюбинського).
- Пам’ятки : « Недоспівана пісня Подільського Орфея» (до – 140- чя  Леонтовича М.Д.), « Чорнобиль – рана незагойна» , « Він творів її, - історію» ( до 150-чя М.С.Грушевського), « Ваш світлий подвиг незабутній», « Коцюбинський і Вінниччина», « Відповідальність починається з мене» (до заходів Акції), класному керівнику « Благословенна та людина…», « Віхи славетного життя» тощо.
 - Рекламні листівки «книга на вустах»
- Інформаційні листи: « Заходи бібліотеки з інформаційної безпеки для дітей».
- Слайдові презентації:
ü  Екскурс досвіду бібліотеки Жмеринського ВПУ;
ü  Національно – патріотичне виховання;
ü  Бібліотека та її інформаційний світ.
- Профорієнтаційна газета  «Експрес».
- Співпраця із засобами масової інформації:
§      г. « Жмеринська газета»
§      Місцеве телебачення
               -  День відкритих дверей (презентації діяльності бібліотек по телевідео)
    Участь в обласних виставках « Професії ПТНЗ», КОНКУРСАХ.
  -   Дієва взаємодія з іншими структурами міста, які займаються вихованням молоді:
*  ЦРБ
*  Сімейна бібліотека
*  Лінійна технічна бібліотека
*  Служба у справах дітей Жмеринської Ради
*  Виконавча служба права
*  Соціальні служби в справах дітей та молоді
*  Релігійні служби
*  Краєзнавчий музей
*  Рада козацтва
                  - Виступи на батьківських зборах.
                   - Веб – сайт  « Бібліотека Жмеринського ВПУ».
                   - Інноваційна бібліотечна  виставкова  реклама  :
ü  Світ книжкової викладки: «Україна моя, ти – криниця роду», «Україно моя, ти як Європа – історія життя», «Українська Еллада», «Мир Землі», «Єднання», «Історичними місцями країн Європи», «Два береги душі», «Тільки пам'ять не сивіє», «Барви рідного слова», « Ехо забутої війни», «Професійне зростання», «Педагогічна ідея в навчання»,»Вік свободи гряде», «Війна – мир» ( фото прояви),»Різьбяр музики» ( до 140-чя з д. н. М.Леонтовича), «SТЕМ – освіта майбутнього» та інші.
   Інформаційний світ виставки – це найпрактичніше форма роботи. Організовується вона з різними аксесуарами,  творчими  виробами   викладачів  та  учнями ,  що зупиняє користувача  почитати чи взяти книгу. Так наприклад  викладка  «Патріотизм – вияв любові до рідного краю» - висвітлює  віхи історії.  Висвітлює   весь хід історії за яким Україна будується.    Книги -  свідки тернів  через які йшла до волі стільки літ Україна…
 Розділи : «Віхи історії»  містить книги КЛЕО,  про гетьманщину, відомості  першої конституції, Української революції 1917-1921 рр тощо.
      «Героїв славу честь борців» - відомі імена письменників, людей діячів політики, історії, часи  11- світової війни, , патріотизм молоді під Крутами… , найчорніший період історії 1921 – 1939 рр. можна дізнатись у цьому розділі ;
       «Нові часи – нові герої «  в цьому розділі ми познайомимось  з боротьбою НЕБЕСНОЇ СОТНІ, АТО – героями гарячих точок Сходу України,  12- ти  річними підпільниками Донбасу…
Викладка – це дієвий підручник з історії де завдяки пам’яті, зору,    все  за фіксується…
ü  « Бібліо – Панорама»( рекламно – книжкова виставка)
ü  Інформаційно – рекламний банер
ü  Книги – ювіляри року ( рекламні виставки)
ü  Шорти – аркуші « Ділове читання викладача, майстра в/н)
ü  Прайс – лист « Авторитетна думка» /до 100-чя В.Сухомлинського/
ü  Планшет « Наша візитна картка» / ознайомлювальна інформація для учнів I курсу/
ü  Бібліоновації ( інформація про інновації)
ü  Мобільний зв'язок, смс – повідомлення (терміни повернення підручника, надходження нової книги)
ü  Зв'язок через  електрону почту.
ü  Блог   бібліотеки  Жмеринського  ВПУ
Все це є покращенням іміджу бібліотеки.
Все що подається незалежно в якій формі сприяє зростанню
популярності бібліотеки.
                                                                       
  Технологія книжкової виставки сьогодні – це творчість, дизайн бібліотеки, комфортність почерпнути знання, актуальність, інноваційність. Форми якими користується бібліотека наша це: виставка – інсталяція, роздум, реквієм, бестселер,сюрприз, елегія, ікебана, діалог, реклама, експрес, запитання, екскурсія, бук-кросинг, пікнік « У світі підручників», імперія, інтерактивна виставка – гра ( в кількох місцях організовуються одночасно, бібліотека, кабінети)  тощо  .

                             Інформаційний  всеобуч  бібліотеки
складає структурний підрозділ училища. Інформаційно – комунікаційні технології бібліотеки забезпечують інформацією всі аспекти навчально - виховного процесу у засвоєнні програмних знань, самоосвіти учня, добору інформаційних джерел, сприяє вихованню гармонійної, морально досконалої особистості, підвищує вимоги кваліфікованого робітника.
                З кожним роком бібліотека більш дієва:
*  Наявність комп’ютерної техніки/ 4 комп’ютери/
*  Internet
*  Електронний облік книжкового фонду
*  Електронна предметна картотека
*    Книги на електронних носіях ( диск CDR 262 екз)
Поступово вибудовується  модель нової бібліотеки; впроваджуємо електронні технології обробки, зберігання і використання інформації,систематизація документів, використовуємо мультимедійний супровід при проведенні масових заходів.
                                  Головні завдання, які вирішує бібліотека училища:
Ø  Збір, накопичення, обробка, систематизація  інформації,  доведення  її  до користувачів;
Ø  Виявлення інформаційних потреб користувачів та задоволення запитів, інноваційної діяльності;
Ø  Створення електронної продукції : презентації
Ø  Випуск друкованої продукції ( див. розділ Реклама бібліотеки  та  додатки );
Ø  Застосування мультимедійного обладнання;
Ø  Супровід веб - сторінки на сайті;
Ø  Блог бібліотеки;
Ø  Книжковий фонд;
Ø  Популяризація інформаційних, бібліографічних знань, шляхом проведення бібліотечних уроків із мультимедійним супроводом.
       Сьогодні Інтернет став універсальним комунікаційно – інформаційним середовищем інформаційних технологій. В пошуках : доповіді, реферати , виховні роботи , контрольні  завдання , ведення діалогу, обмінювання  інформацією з колегами ,  навчання працювати з сучасними електронними базами даних .
                                      Найчастіше педагоги використовують таку інформацію:
§  Нормативно – правові документи;
§  Про нові методики та сучасні технології навчання;
§  Матеріал з викладання предметів;
§  Електронні підручники;
§  Матеріали з виховної роботи;
       З розвитком інформативної функції училищна бібліотека як інформаційно – культурний центр навчального закладу відвідувань збільшується, створюється позитивний імідж бібліотеки. Так бібліотекою розроблений проект на тему : «Інноваційні методики організації дозвілля в бібліотечних гуртках «, яким в області    виборено   1  -  місце.

                                Сучасні методи та форми бібліотечного
обслуговування користувачів.

           Бібліотечне обслуговування читачів – один із найголовніших напрямків роботи бібліотеки, що допомагає задовольнити освітні, інформаційні та культурні потреби людини.
            Бібліотека – це простір для отримання інформації та навчання учнів. Тому ми, бібліотекарі застосовуємо диференційний підхід та новітні форми обслуговування.
           Головна функція сьогодні бібліотеки – створити умови, задовольнити запити та забезпечити доступ до інформації. Ця функція суттєво впливає на всі розділи роботи. А ефективне надання  інформаційно – бібліотечних послуг – є головним завданням. І це впливає на підготовку професійних працівників та на якість освітнього процесу навчального закладу.
           Ми оперативно реагуємо на запити, потреби та інтереси читачів і намагаємось задовольнити їх. Ефективність бібліотечно – інформаційного обслуговування залежить від знання бібліотекарем читацьких потреб та інтересів. Найпоширеніший метод їх вивчення є систематичний аналіз формулярів. Підсумки читання оголошуємо на батьківських зборах. Провівши моніторинг читацької   зацікавленості  користувачів , ми з’ясували, що
учні Iкурсу : перевагу читанню книг
          загально – освітнім підручникам віддають
        
                       учні IIкурсу : частині загально – освітнім та частину
 спецдисциплінам виділяють увагу;
                                               
                                       учні III курсу : переважно спецдисципліни вивчають
                                          та практичними  заняттями  займаються.
          Не менш важливим у вивченні читацьких інтересів є анкетування та відповіді на прайс-листи ( авторитетна думка), яке застосовуємо для збирання статистичного матеріалу.
Завдяки моніторинговому дослідженню читання : виділено групи на  1, 2 і 3 місця ,  визначено     « Суперчитача».
При обслуговуванні учня значну роль має обслуговування галузевою літературою. Бібліотекарі намагаються максимально повно інформувати відвідувача про послуги: пропонує друковані підручники,  підручники  – електрон і  книги (CDR), Інтернет, тобто створюють умови для максимального задоволення інформаційних потреб користувачів. Інтернет безкоштовний, що дозволяє працювати у бібліотеці із своїми  гаджетами.
 Справжнім подарунком для читачів є читальний зал з комп’ютерами , де сканувати можна, ксерокопії робити, роздруковувати матеріал тощо.
Таке технологічне обслуговування користувачів складає комфортність. Значний вплив має загальна бібліотечна атмосфера: затишність, оформлення інтер’єру, озеленення. В емоційно – психологічному плані створення позитивного образу бібліотеки ключовим є персональна турбота про кожного відвідувача.
Головна мета усіх новацій, які впроваджуються у бібліотеці – це ефективне, якісне та комфортне обслуговування користувачів. А інформаційні ресурси, організація доступу до джерел інформації, як українських, так і зарубіжних,   стали найважливішим завданням  інформаційного забезпечення науки та освіти. Великі ресурсі мережі Інтернет сприяють пошуковій роботі, проектній діяльності. Дають можливість активізувати самостійну роботу учнів, проявити творчість, ініціативу, сформувати навички роботи у команді. Це, у свою чергу ,  посилює  мотивацію навчання, активізує навчальну діяльність:зв'язок із реальним життям, зв'язок із сучасністю.
Завдяки роботі в Інтернеті учні зможуть побачити різні підходи до одного й того ж явища, протилежні точки зору, цікаві інтерпретації історичних фактів, несхожі оцінки творчості   того чи іншого письменника. Підручники не дають такого різноманіття, як правило пропонуючи один академічний погляд на проблему. Н-д: при підготовці викладачу уроку на тему :» Життя і творчість І.Багряного» було знайдено багато цікавої інформації в Інтернеті, адже Багряний –
письменник з діаспори і відомості про нього в підручнику дуже скупі і часто суперечливі. І саме інформація з Інтернету допомогла систематизувати і логічно вибудувати хронологію життя і творчості  письменника, знайти спогади членів родини та друзів про життя письменника   та іншу   інформацію  якої не було в підручнику.
Учні, готуючи реферати та відповіді на поставлені питання, також звертаються до всесвітньої мережі. Щоправда, не завжди  це робиться  якісно, оскільки досить часто знаходяться реферати на задану тему, роздруковуються  і  навіть не читаються.  Але, незважаючи на це, розвиток інформаційних технологій   дійсно забезпечує швидкість знаходження необхідної інформації.
Важливим аспектом є пошук необхідних художніх текстів, особливо тих, які впроваджені у навчальні програми після здобуття Україною незалежності. У бібліотеці, якщо і є ці твори, то в обмеженій кількості, а придбати у книгарні не кожен у змозі, та і не завжди вони є. Пошук необхідного тексту займе кілька хвилин, після чого його можна роздрукувати або скопіювати на електронний  носій.
 Інформаційні технології полегшать роботу викладача з використанням та виготовлення  роздаткового матеріалу на урок. Комп’ютерні технології допоможуть у створенні електронних навчально – методичних комплексів.
Одним із важливих інструментів використання комп’ютерних технологій є проведення дня інформації, бібліотечні уроки, екскурсії, бесіди, бібліографічні огляди що сприятимуть розвитку у студентів умінь як працювати з комп’ютером і т.д. Головна мета усіх новацій, які впроваджують у бібліотеці, - це ефективне, якісне та комфортне обслуговування користувачів. Обслуговування читачів за допомогою інформаційних технологій суттєво різниться від традиційного.
Сьогодні центр уваги переносить з кількісних показників на якісні, як головні критерії оцінювання роботи бібліотек.

                                                                     Інноваційні методики
організації дозвілля учнів в позаурочний час.

Бібліотечна інновація – це оригінальна, нестандартна ідея, методика,проект, що виходить за межі існуючих канонів, традиційних форм і відображає новий підхід до змісту роботи бібліотеки.
Виховання є найважливішою функцією організації роботи бібліотеки. Без передачі суспільно - історичного досвіду від одного покоління іншому, без залучення молоді до соціальних і виробничих відносин неможливий розвиток суспільства, забезпечення культури та існування людської цивілізації. А це зміна форм роботи соціокультурної діяльності бібліотеки.
Досвід проведення масових заходів підтверджує, що їх ефективність залежить від аудиторії. Тому нам слід враховувати потреби різних категорій користувачів відповідно віку та інтересів.
Працюючи з учнівською молоддю ми віддаємо перевагу активним формам роботи, таким як: діалоги, дискусії, ігри що посилюють пізнавальну й читацьку активність , спонукають до самостійного мислення, вміння відстоювати особисту думку. Захоплюючі, емоційні заходи дають можливість позмагатися, поспілкуватися. Це дискусійні інтерв’ю, різноманітні конкурси, вікторини тощо. Ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів учнів, сприяють розвитку таких якостей як самостійність, ініціативність, почуття колективізму. Є етапи розвитку гри це: предметна гра, рольова гра, сюжетна гра, ділова гра,  гра  з правилами. У гри виявляються здібності людини, підлітка особливо. А рольова гра подібна виставі в театрі. Це виконання учнями ролей, заданих певними ситуаціями, які вимагають використання особливої поведінки та лексики. Гра забезпечує невимушену обстановку, в якій учні є винахідливими і жвавими. Вони експериментують, використовуючи свої знання про реальний світ, і розвивають здатність взаємодіяти з іншими людьми. Ця діяльність проявлена учнями в таких заходах як :      « Перехресні стежки» І.Франка / театралізований/, « Ім’я  твоє  – студент» /ігрово-розважальний вечір молоді/, « Флористика природи» / ток –шоу/; « Андріївські вечорниці», «Кохання – це мова молодих» /ігрово – молодіжний вечір/; «Свято Осенини» / театралізоване/; « Це моя Україна – день книги зустрічає» /свято книги з ігровими вправами/; « Поезія – це музика душі…» /презентація книги місцевого поета/; « Ми хочемо знати про кохання» / прес – опитування/; « Суд над шкідливими звичками» / рольова гра /, « Зроби сам», « Твори, грай».
Отже, заходи в яких присутня гра виховують свідомість, дисципліну, взаємодопомогу, уміння відстояти точку зору. Крім того заходи ігрового характеру мають величезну методичну цінність, вони дуже цікаві як педагогу, так і учню, бібліотекарю.
 З часом   ми , бібліотекарі відчули необхідність змін в організації спілкуванні молодіжною аудиторією і почали приділяти увагу оновленню методики популяризації книги, урізноманітнюючи  її. « Народилися»  нетрадиційні форми популяризації  книги. Такими є : презентації книг, книжкові та літературні аукціони, літературно – художні вернісажі, колажі,  поетичні альбоми,  літературний диліжанс, ерудит – лото, бібліотечний журфікс, міні – конкурс, літературна  печа – куча, архівний котюр, філософський стіл, театр книг, феєрія, фонограф,  ярмарка книги тощо.
Особливість таких форм полягає в тому, що їм притаманні: новизна у назві, діалог бібліотекаря з читачами  і читачів між собою, наявність елементів театралізації в викладі інформації, ігрові моменти, своєрідна атрибутика, що передає специфіку запропонованої форми, активна участь читачів у проведенні заходу.
Таким чином, прагнення бібліотекарів співпадають з бажаннями читачів, які хочуть спілкуватися, збагачуватися новою інформацією в живій, динамічній ситуаційній формі. Творчий підхід до роботи бібліотеки Жмеринського ВПУ може перетворити традиційну масову форму в нову й набагато  цікавішу.  Як, наприклад, « Ярмарка книги» / свято книги/, « Мир, необхідно здобувати», « І серцем запам’ятаймо» /архівний котюр/, « Бережи мене мій Законе» /філософський стіл/, «Пам'ять стій» /флеш бук/, « Людської пам’яті печаль» , « Козацькому роду нема переводу» / зустріч – спогад/,»    « Україно, твоє майбутнє,здобувалося в їх героїзмі », //день інформації/, «Хоробрі серця  Жмеринщини»/, « Діти війни – сини полку»    /тематичний вечір/, « Уклін тобі, людино праці» / спогад – зустріч/, « Дарую слово поезії» / альбом поезії / і т.д.
Виховний процес виникає не паралельно з навчанням, а в середині нього, входячи в єдиний  процес розвитку, формування, навчання творчості особистості. Тому що у  « Кожного свій талант, своя  іскра Божа!» - це девіз художньо-естетичного гуртка при бібліотеці                     « Ровесник»  ( 21 рік дії ).  Сама назва «Ровесник»  -  відповідає учнівській молоді, яка прагне організованого дозвілля , де реалізуються інтереси та уподобання молоді в умовах вільного часу. В клубі 24 учні за інтересами підлітків за різними психологічними ознаками….
Прагну виховувати в учнів інформаційну культуру, художній смак в перетворенні образу літературного героя, розширити діапазон знань світової культури, прищепити поняття моралі  та національної свідомості.  Все це – хоч  якась частка кропіткої роботи у вирішенні проблеми вільного часу дозвілля молоді через популяризацію літератури (див. додаток масових заходів ),   інформація про юнацький клуб «Ровесник»  ;  лист-роздум  керівника класу.   Всі заходи сприяють активізації читання, популяризації книги та становленню бібліотеки як інформаційної та соціокультурної установи. І саме тому бібліотекар, його енергія та професіоналізм роблять бібліотеку привабливішою та сприяють розвитку високих людських якостей, моральності кожного учня.
            Саме тому бібліотека є територією духовності та знань, першим помічником в освіті, професійному становленні, організації дозвілля краян.

  Висновки
Ми, бібліотекарі Жмеринського ВПУ, визначили свою іміджеву концепцію розвитку через уявлення про нас як невід’ємну частину інформаційної структури суспільства, документально – комунікативного та соціокультурного центру. Ми покликані допомагати учням, педагогам в набуті   знань  протягом життя шляхом  надання вільного доступу  до світових інформаційних ресурсів і культурних цінностей. Наші цілі відкриті. Діяльність активна. Ми прагнемо до інновацій, які ґрунтуються на постійний повазі до користувачів. Наша репутація базується на професіоналізмі працівників бібліотеки, які забезпечують якість, повноту і оперативність інформаційного обслуговування користувачів бібліотеки.
Людство має зрозуміти, що сучасна бібліотека – це вікно у світ, засіб, що забезпечує безперервність розвитку культури, один з елементів системи навчання, самоосвіти, духовного, естетичного і професійного вдосконалення особистості.  Від якості роботи бібліотеки залежить якість поколінь – як сучасного так і прийдешнього. З цього випливає велика  відповідальність бібліотекарів перед суспільством. Оновлюються   і  модифікуються традиційні форми і методи бібліотечної роботи, здійснюється пошук інноваційних форм.

                                                    Використанні джерела:
1.      Закон України « Про освіту», - Профтехосвіта .- №9 .- 2017 р.- с.3.
2.      Закон України « Про бібліотеку та бібліотечну справу». – 1.
3.      Положення  про бібліотеку середнього  загальноосвітнього закладу і профтехучилища.
4.      Постанова України « Про  стан    і  перспективи  розвитку професійно – технічної  освіти України».
5.      Закон України « Про виховання дітей та молоді».
6.      Концепція  національно – патріотичного виховання молоді.
7.      Концепція якісних змін бібліотек задля забезпечення сталого розвитку України.
8.      Таблиця зіставлення індексів УДК і ББК : УДК станом на 2011 р. ББК – на 1997 р. Ї уклад.: М.Й.Ахвердлова та ін..Ї; Держ. наук. установа « Кн. Палата України ім. Івана Федорова».- Вид. 2-ге, без змін. - Київ : Кн. палата України, 2017.-72 с.
9.      Купіна О. Масова робота : класика жанру та новації/ О.Купіна// Шкільний бібліотечно – інформаційний центр. 2013.-№7.-с.17-25.
10.   Осипенко  В. Нові терміни – нові властивості та зміст роботи/ В. Осипенко, В.Здановська// Шкільний бібліотечно – інформаційний центр. 2013.-№6.-с.23-28.
11.  Новітні інформаційні технології та бібліотека : Британська рада в Украіні.-К., 2000.-65с.
12.  Україна бібліотечна.:-К.,1996.
13.  Пріоритетні напрямки діяльності шкільних бібліотек.:Рівне, 1994.
14.  Матеріали Всеукраїнський науково – практичної конференції « Роль шкільної бібліотеки в системі національної освіти України».: Тези доповідей.: -К., 1997.

15.  Філіпова  Л.Я. Інформаційний сервіс Інтернет : Навч. Метод. Матеріали.-ХДАК, 2003.-39с.










Комментариев нет:

Отправить комментарий